Tillitsreform innen Helse og omsorg i Oslo kommune

Oslo Byråd skal bytte ut den markedsstyrte bestiller- og utførermodellen i hjemmetjenestene mot en tillitsreform med egen aktivitetstid for brukerne. Erfaringene av prosjektet som ligger til grunn for reformen er gode og flere bydeler er nå i gang med implementeringen av den nye tillitsreformen.

Det rødgrønne byrådet i Oslo har i sitt program fra 2015 å bytte ut den markedsstyrte bestiller- og utførermodellen i hjemmetjenestene mot en tillitsreform med egen aktivitetstid for brukerne.

I forberedelsene til pilotprosjektet reiste politikere, ansatte og tillitsvalgte på studietur til det nederlandske nabolagsprosjektet og til tillitsprosjektet i København. Etter at de fire bydelene Gamle Oslo, Østensjø, Grorud og Ullern har gjennomført pilotprosjekt med små tverrfaglige team, videreføres organiseringen i alle bydelene. Ansatte og brukere opplevde både bedre kontakt, bedre tjenester og besøk av færre ansatte i det enkelte hjem. Prosjektet fortsetter no som varig driftsform og andre bydeler er i gang med implementeringen.

Forskerne bak prosjektet konkluderer i evalueringen med at «Tillitsmodellen [er] ønsket velkommen av både brukere og medarbeidere. Endringene kan ses på som et paradigmeskifte i hjemmetjenesten og vil ha behov for kontinuerlig fokus, øvelse og engasjement». Det sentrale i den omfangsrike rapporten kan fort forstås ved å lese de fire sidene om bydelenes erfaringer (side 23-26). Evalueringsrapporten kan inspirere andre kommuner til å utvikle tjenestene i samarbeid med de ansatte i førstelinja. 

Tips andre om artikkelen

Send til flere mottakere med komma mellom adressene


smartedit