Nyhetsbrev: 4/2026

Nytt FV-notat | Unge på anbud: Omfang, aktører og eierskap i privatisert yngreomsorg

I notatet analyseres norske kommuners kjøp av private helse- og omsorgstjenester til personer under 67 år. Notatet er skrevet av Magnus Westbye, rådgiver i For velferdsstaten, som gjorde disse hovedfunnene:

  • Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er stadig mer privat og mer kommersiell.
  • 15 milliarder går til kjøp av private omsorgstjenester, mer gikk til yngre enn eldre brukere.
  • Et fåtall aktører dominerer det privatiserte markedet for kommunale helse- og omsorgstjenester.
  • Det er høy grad av kommersialisering i yngreomsorgens tjenester.
  • Norges største velferdskonsern er størst også i yngreomsorgen.

Les og last ned notatet her


Kronikk | Unge på anbud

Hvorfor kan unge settes på anbud uten kontrovers, mens privatisering innen eldreomsorgen alltid skaper debatt? Dette er blant spørsmålene Fv-rådgiver Magnus Wetsbye stiller i denne kronikken publisert i nettavisen Altinget. Hvis et samfunns suksess måles på hvordan vi ivaretar våre svakeste, bør det faktum at Norges mest sårbare grupper i dag overlates til kommersielle aktører være en ildrød varsellampe, konkluderer Westbye.

Les mer


Oppslag | Advarer mot privat boom

I dette oppslaget i Klassekampen om For velferdsstatens undersøkelse av yngreomsorgen, viser avisen til at kommunene kjøper omsorgstjenester for yngre for nesten ti milliarder kroner årlig. Lederne i Fagforbundet og Fellesorganisasjonen sier at dette er tjenester i kjernen av oppgavene til kommunene, og at kommunene gir fra seg muligheten til å bygge egne sterke fagmiljøer. De vil at kommunene skal gjøre jobben selv.

Klassekampen skriver: I sitt notat har For velferdsstaten gått gjennom Leverandørdatabasen, som har oversikt over kommunale innkjøp. Notatforfatter Magnus Westbye, rådgiver i Fv, har selv yrkeserfaring fra feltet, som sosialarbeider. Han er ikke overrasket over at det er mange private innslag, men omfanget av kommersielle tilbydere overrasket. – En liten del av selskapene står for en stor andel, og de største kommersielle aktørene er eid av Norges største velferdskonsern. De har en betydelig andel av de kommunale velferdstjenestene, sier han til Klassekampen.

Les mer (+)


Kommentar | Skal vi fortsatt spleise på felles trygghet?

Dagens sykelønnsdebatter handler for lite om hvordan samfunnet skal bistå de syke og for mye om statens påståtte behov, skriver daglig leder i For velferdsstaten, Linn Herning, i sin spalte i Klassekampen. Men staten, det er oss, påpeker Herning. Hvis vi ønsker å sikre felles trygghet ved sykdom, må vi ta et grunnleggende oppgjør med de rådende mytene om at vi ikke har råd og at årsaken til at folk ikke jobber når de er syke er at de får økonomisk støtte.

Les mer


Forfatter: <a href="https://velferdsstaten.no/author/for-velferdsstaten/" target="_self">For Velferdsstaten</a>

Forfatter: For Velferdsstaten

Alliansen For velferdsstaten kjemper for å opprettholde og videreutvikle de velferdsgoder og rettigheter som er vunnet gjennom lang tids faglig og politisk kamp her i landet. Vi avviser undergraving, kommersialisering og markedsorientering av våre velferdsordninger.

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse på nettstedet vårt. For mer informasjon om hvordan vi håndterer dataene dine, vennligst se vår personvernerklæring.